W obecnych czasach jakość zarządzania potwierdzono certyfikatem z serii ISO 9000 uznawana jest za najlepszy dowód rozwoju gminy. Naturalną konsekwencją tego sposobu zarządzania jest podporządkowanie działań oczekiwaniom mieszkańców, stworzenie przyjaznego i przejrzystego urzędu. Stawianym wymaganiom wychodzi naprzeciw, wprowadzenie systemu zarządzania jakością, który decyduje o sprawności i skuteczności administracji. Wdrożony Systemem Zarządzania Jakością gwarantuje właściwy poziom świadczonych usług i wychodzi naprzeciw petentom mającym coraz większe wymagania. Posiadanie Systemu ISO to prestiż dla całej gminy, który potwierdza, że urząd pracuje na poziomie międzynarodowym. To także sygnał dla petentów, interesantów i inwestorów, że mogą oczekiwać więcej od pracowników.
KORZYŚCI PRZEMAWIAJĄCE ZA WDROŻENIEM ISO 9001:2008
- Odejście od biurokracji do nowoczesnego zarządzania.
- Sprawne i skuteczne zarządzanie gminą przez jej władze poprzez permanentne podnoszenie jakości pracy w urzędzie.
- Osobiste zaangażowanie pracowników Urzędu w podnoszeniu jakości świadczonych usług.
- Uporządkowane i przejrzyste procesy w organizacji.
- Polepszenie obiegu informacji w gminie.
- Skuteczne przeprowadzenie procesu reklamacji/skargi.
- Szybsze wdrażanie nowych pracowników.
- Jasny podział kompetencji i odpowiedzialności w gminie.
- Zapewnienie terminowości realizacji usług.
- Rozwój współpracy miedzy wydziałami i stanowiskami w gminie dzięki jasnemu podziałowi kompetencji. Zachowanie zdolności funkcjonalno- organizacyjnych niezależnie od zmian personalnych.
- Poprawa struktury personalnej dzięki ustalonym metodom doboru personelu, jego kwalifikacji i szkoleniom.
- Uaktywnienie motywacji pracowników do poprawnej pracy oraz do współpracy.
- Stworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji w tym do samokształcenia.
- Ułatwienie procesów wprowadzania pracowników w ustalone działania i operacje.
- Wczesne rozpoznawanie skutków przy wprowadzanych zmianach.
- Możliwość samokontroli Systemu Zarządzania Jakością, a więc spełniania obowiązku nadzoru.
- Pomoc przy zbieraniu danych i informacji niezbędnych do analiz statystycznych itp.
- Podniesienie jakości obsługi mieszkańców przez pracowników Urzędu Gminy.
- Zmniejszenie ilości reklamacji i skarg.
- Lepsze postrzeganie jakości świadczonych usług przez klientów i wzrost ich satysfakcji.
- Wzrost zaufania mieszkańców do realizowanych usług .
- Skrócenie czasu trwania i oczekiwania przez klienta na zrealizowanie usługi.
- Większe spełnianie wymagań klienta i wzrost wiarygodności gminy.
- Lepsze postrzeganie przez potencjalnych inwestorów.
- Prestiż urzędu.
- Punkty w „Rankingu Gmin i Powiatów" organizowanym przez Związek Powiatów Polskich oraz wielu innych cenionych konkursach i rankingach.
- Dodatkowe punkty w staraniach o dotacje (np. ogłaszanych przez MSWiA), gdyż wnioski złożone przez jednostkę z wdrożonym i funkcjonującym systemem zarządzania jakością otrzymują dodatkowe punkty podczas formalnej i merytorycznej oceny projektów.